Een duurzaam Nederland met een bewuste samenwerkende jonge generatie.

Anoesjka – Maid at Home

13 maart, 2017 interview

Initiatief
Over Anoesjka

Anoesjka Bakhtali- Imambaks (33 jaar) studeerde Bestuurskunde en werkte bij diverse ministeries. Vijf jaar geleden gooide ze het roer om en begon ze een schoonmaakbedrijf. Ja je leest het goed, een schoonmaakbedrijf, en in de vorm van een sociale onderneming nog wel. Ze wilde vooroordelen over het schoonmaakberoep doorbreken en vrouwen met een afstand tot de arbeidsmarkt zichzelf laten ontwikkelen en een baan geven om trots op te zijn. Anoesjka won eind 2016 met haar bedrijf Maid at Home de EZVN aanmoedigingsprijs.

We spreken Anoesjka in Rotterdam, waar zij woont, in een rustig cafeetje. Anoesjka begint meteen te vertellen, dus zetten we snel de opnameapparatuur aan: “Toen ik met het idee kwam zeiden mensen ‘Schoonmaakbedrijf? Anoesjka komop, je hebt Bestuurskunde gestudeerd…’. Ik wist helemaal niks van schoonmaken. Ik hou wel van een schoon en opgeruimd huis want dat geeft orde in je hoofd. Maar ja, een schoonmaakbedrijf opzetten is iets heel anders.”


Waarom zou huishoudelijk werk geen volwaardige baan zijn?”

Even regelen
“Huishoudelijk werk ziet men als bijbaan, het wordt vaak zwart betaald met als gevolg dat er geen pensioen en sociale zekerheden worden opgebouwd. Dit wilde ik rechtzetten; je ontzorgt mensen, maakt hen het leven makkelijker, dus waarom zou het geen volwaardige baan zijn? Ik dacht ‘dit regel ik effe’, maar dat bleek niet zo te zijn. Ineens moest ik gaan bedenken hoe ik mijn werknemers maandelijks ging betalen, hoe het zit met werkgeverslasten, loonstroken en pensioenafdrachten. Ten tweede; ik wilde zoveel mogelijk vrouwen met een afstand tot de arbeidsmarkt helpen. Hoe motiveer je hen? Waar vind je hen? Hoe ga je ze coachen op empowerment en zelfredzaamheid? Ik ben 33, de vrouwen die ik in dienst heb zijn allemaal ouder en kijken me dan aan van ‘komt zij even vertellen hoe alles moet’. Dat kan heel pittig zijn.”

Gewoon beginnen
Ik zag Laamia Elyounoussi op tv, eigenaresse van De Schone Zaak, een schoonmaakbedrijf in Rotterdam. Ik heb haar opgezocht en ben met haar gaan praten. Haar visie was dat mensen naast hun werk zichzelf ontwikkelen; Nederlandse les volgen of een opleiding ernaast doen. Vanuit mijn opleiding ben ik heel erg van het plannen schrijven, maar Laamia, zei ‘ondernemen gaat over doen: hier heb je sleutels van een klant, ga maar schoonmaken’.
Al doende vroeg ik me af of er een schoonmaakopleiding bestond. Er bleek via de branchevereniging een schoonmaakopleiding te zijn en die ben ik gaan volgen.

Van werkster naar housekeeping
“Bij de schoonmaakopleiding die ik gedaan heb mis ik de toespitsing op werken in een groot huis. Dat is anders dan werken in een kantoor. Mensen moeten je vertrouwen, er is een andere vorm van communicatie met de klant. Om huishoudelijk werk als beroep op de kaart te zetten moest er naar mijn mening een opleiding komen. In Nederland is die er nog niet. Er is is wel een butleropleiding. Er zit een heel groot gat tussen het hebben van een butler en een zwartwerkende schoonmaakster. Daartussen is niks.”

“Ik besloot de Internationale Butleracademy te mailen voor een samenwerking. De CEO reageerde meteen heel positief. Een butler kun je zien als de personal assistant, deze stuurt het gehele huishouden aan en een huishoudelijke hulp (housekeeper en maid) rapporteert dan aan hem. Wat we willen opzetten is een opleiding van twee weken; in principe leren de dames alles wat een butler ook leert maar dan toegespitst op uitvoerende taken; schoonmaken, strijken etc. We veranderen het beeld van werkster naar housekeeping. Ik zet echt een merk neer. Mijn dames dragen pareloorbellen, hebben hun haar in een knotje, en dragen een uniform. De dames worden gezien en zijn onmisbaar.”


Ik vind het belangrijk dat mijn bedrijf in zijn geheel een maatschappelijk verantwoorde onderneming is.”

Maatschappelijke impact maken
“Na vijf jaar is Maid at Home gegroeid van schoonmaakbedrijf richting een opleidings- en bemiddelingsbureau in het luxe segment. Voor klanten is het vooral belangrijk dat ze ontzorgd zijn en dat ze een positieve professionele relatie opbouwen met de maid. Ik zeg vaak tegen klanten ‘jullie hebben een opgeruimd en schoon huis, maar je zorgt ook voor werkgelegenheid in jouw stad’.”

“Ik ben een social enterprise, mijn missie is om een maatschappelijke impact te maken. Ik vind het belangrijk dat mijn bedrijf in zijn geheel een maatschappelijk verantwoorde onderneming is, dus hebben we biologisch afbreekbare schoonmaakmiddelen, maar het schort van de dames is bijvoorbeeld ook van eco-katoen.”

Investeer in talent
“De vrouwen die bij mij werken zijn om verschillende redenen uit het arbeidsproces gestapt. Ze zijn vaak wat ouder of kunnen soms geen werk vinden. Waar het gemeentebeleid vaak focust op louter het vinden van werk, heb ik gemerkt dat als je investeert in mensen, hun talenten en mogelijke onderliggende problemen, je ervoor kunt zorgen dat mensen niet steeds in en uit de uitkering gaan. Ik coach mijn werknemers op financiële zelfredzaamheid, bijvoorbeeld door het helpen opzetten van een huishoudboekje of met uitleg over hoe een hypotheek in elkaar zit. Daarnaast coachen we vrouwen om trots te zijn op hun werk, om punctueel te zijn en netjes. Het moet een goed gevoel geven dat je verantwoordelijk bent voor een heel huishouden. Het is niet een minderwaardig beroep, sterker nog, het is een heel belangrijk beroep, onmisbaar.”

Een baan met toekomstperspectief
“Mijn droom is dat men huishoudelijk werk als volwaardig gaat zien en dat het werkveld toekomstperspectief biedt. Ik zou graag heel Nederland willen bedienen, en ook het buitenland. Het is tegenwoordig al heel normaal om een opleiding tot nanny te doen en dan voor een bepaald aantal maanden naar het buitenland te gaan, waarom zou dat niet kunnen voor maids? Op deze manier kunnen we jongeren enthousiasmeren om maid of butler te worden. Het is niet niks om een heel huishouden te runnen!”

door: Maaike Gerritsen