Een duurzaam Nederland met een bewuste samenwerkende jonge generatie.

Nawaz – The Pure Family

30 oktober, 2016 interview

Initiatief

Over Princess

Op een pure manier dromen realiseren. Van hemzelf, zijn vader en eigenlijk ook van de rest van de wereld. Dat wil Nawaz Kazmi (29) graag bijdragen aan de maatschappij. “Marketing en puur lijken niet samen te gaan. Men associeert marketing vaak met mooie praatjes en lucht verkopen. Dat kan wel degelijk anders.” Fawaka Nederland heeft zoals altijd veel vragen. Dus Nawaz, hoe zit dat?

Door de oude binnenstad van Delft lopen we naar Hills & Mills, het Indiase pure food café in een voormalige bakkerij waar mede-oprichter Nawaz Kazmi (29) ons ontvangt. Nadat we zitten, maar niet voordat we een heerlijke kruidenthee voorgeschoteld krijgen, branden we los met onze vragen.

Gezond, lekker en oprecht
De plek bijvoorbeeld? “Hills staat voor de Himalaya en Mills staat voor de Nederlandse windmolen. We wilden graag de positieve verbinding tussen het Oosten en het Westen laten zien, net zoals we dat thuis ook altijd hebben ervaren”, vertelt Nawaz. Zijn vader, die bekend staat als Papa Kazmi, komt namelijk uit Karachi (Pakistan) en zijn moeder komt uit Veendam. Dit is ook terug te zien in de bijzondere gerechten die geserveerd worden bij Hills & Mills: van Indiase gerechten met een Westerse twist, zoals de chai latte met sojamelk, tot speltbrood en hippe cocktails.

papa_kazmi_met_schortNawaz legt uit: “Papa zette thuis altijd al de lekkerste dingen op tafel. Hij heeft meer dan 40 jaar in de horeca gewerkt als gastheer en droomde van een eigen zaak. Mijn broer (Sheraz, 31) en ik zijn samen met hem de uitdaging aangegaan om oude tradities te combineren met een moderne stijl. Zo hebben we het concept vanuit onze roots opgebouwd en ontstond Hills & Mills. Mijn vader is met al zijn ervaring, werklust en karakter, dé kracht als chef en gastheer.”

We willen graag de positieve verbinding tussen het oosten en het westen laten zien”

Het begin
“Ik ben van jongs af aan al een ondernemend type. Maar het écht doen na mijn studie bedrijfskunde, was alsnog een spannende stap. Ik heb mijn hart gevolgd en ben met mijn broer MiU begonnen, een ‘meaningful’ marketingadviesbureau. Natuurlijk ging dat niet vanzelf, maar onze drive om door te zetten heeft ons veel gebracht.
Het begin is vaak het moeilijkst. Klanten vinden, jezelf bewijzen, tegenvallende resultaten… Juist dan moet je kracht hebben en vertrouwen vinden in jezelf.” De broers Kazmi begonnen met werken voor kleine lokale bedrijven en stap voor stap werd hun portfolio steeds indrukwekkender met opdrachtgevers als KPN, Rabobank en Eventbrite.

Mooie praatjes
“In ondernemen is het belangrijk je hogere doel helder te hebben. Je moet weten waar je het allemaal voor doet. De kracht van merken zit hem steeds meer in karakter. Wat maakt je bijzonder en waar sta je voor? We leven in een maatschappij waar alles in overvloed te verkrijgen is. Consumenten kiezen voor merken waar zij zich verbonden mee voelen; waar zij in geloven. Als je gezichtloos of ‘mediocre’ bent, is dat lastig. Als ondernemer gaat het er voor mij niet alleen om om zoveel mogelijk winst te maken. Wij zetten de purpose centraal en willen op die manier blijvende impact maken. Vaak associeert men marketing met mooie praatjes en lucht verkopen, maar wij laten juist zien dat het sterker is om van je eigen kracht uit te gaan en oprecht te handelen: je moet een écht verhaal verspreiden.”

Marketing is geen mooie praatjes en lucht verkopen, maar juist eerlijk, met een hoger doel.”

De pure familie
Papa Kazmi komt binnen. We maken even kennis, er volgt een warme glimlach en een grap, en dan gaat hij snel de keuken in om wat lekkers voor ons te maken. Nawaz gaat verder: “Als familie is er veel overlap. Zo is het idee van The Pure Family ontstaan: we zijn een familie met individuen met een eigen karakter, die werken vanuit eenzelfde eerlijke kern.” Een opsomming volgt: de stoere saladebar Haka waar ze het eten bezorgen op fixed gear bikes, de blog I Nailed My Way To Success waar je leert over een succesvolle lifestyle, het PURE COOK BOOK waarin je een stukje van de kookmagie van Papa Kazmi kan leren en als nieuwste concept werkt hij aan de PURE WORK SPACE, een vergaderruimte voor geëngageerde mensen. “The Pure Family breidt uit en er zullen nog genoeg nieuwe concepten komen. Ons doel is in elk geval om in 2020 één miljoen pure fans te hebben,” besluit Nawaz.

Jaar van actie
“Het is niet altijd makkelijk om zo ondernemend te zijn. Mijn grootste uitdaging is momenteel keuzes maken in de beperkte tijd die ik heb. Dat maakt de balans tussen het persoonlijke en het zakelijke soms lastig. Er zijn dagen dat ik het liefst de hele dag door werk. Maar dat is niet goed. Laatst las ik een onderzoek uit Zweden waaruit bleek dat als je minder werkt, je productiever bent. Voor mij is 2016 het jaar van actie. Nog meer waarmaken wat ik me voorneem: it’s not knowing what to do, it’s doing what you know. Wat ik zou willen meegeven is: stel zakelijke én persoonlijke doelen. Ik maak dit jaar meer tijd vrij voor vakantie en mijn hobbies. Hoewel, ondernemen is eigenlijk ook een hobby voor me,” besluit Nawaz.

door: Thiëmo Heilbron