Analyse Duurzame 100 – 2016

 

We hebben allemaal mensen tegen wie we opkijken, mensen die een voorbeeld zijn voor hoe we willen leven en aan wie we ons gedrag spiegelen. Dit kan iemand zijn die we nog nooit ontmoet hebben of zelfs in een andere eeuw leefde, maar ook kan het iemand zijn die dichtbij staat, misschien een familielid of goede vriend. Ookal kunnen deze rolmodellen zo van elkaar verschillen, ze hebben één ding met elkaar gemeen: we herkennen onszelf in deze persoon.

Dus toen vorige week Trouw de Duurzame 100 presenteerde, waren we erg teleurgesteld door de lage diversiteit in de lijst: 50% is ouder dan 50 en maar 4 personen lijken een niet westerse migratieachtergrond te hebben (zie afbeelding 1). Trouw is er zelf trots op dat ze 39 vrouwen in de lijst hebben staan, wij vinden dat niet meer dan logisch, gezien het aantal vrouwen dat wij om ons heen zien in onze sector, is dat aantal misschien wel erg laag.

Natuurlijk zijn we enorm trots dat onze oprichter Thiëmo in deze lijst staat en moet iedereen die in de D100 absoluut geprezen worden voor het werk dat ze doen. Dat terzijde, zien we twee grote uitdagingen voor de duurzame ontwikkeling van Nederland.

De lijst is duidelijk geen weerspiegeling van de Nederlandse samenleving; maar 20 mensen op de lijst hebben een migratieachtergrond (zie afbeelding 1). Aan de oppervlakte klopt dit, ongeveer 20% van de Nederlandse samenleving heeft een migratieachtergrond, maar 74% van de lijst komt uit de stad (zie afbeelding 2), dus mag minstens 30% een migratieachtergrond hebben. De conclusie die wij hieruit trekken is dat de D100 helaas maar een kleine doelgroep zal bereiken die toch al bekend zijn met en werken in de duurzaamheid. Wij denken niet dat de D100 op deze manier (jong) Nederland inspireert om te verduurzamen, terwijl dat juist nodig is.

De D100 heeft een hele traditionele kijk op duurzaamheid. Er zijn wel veel sectoren en organisatietypes vertegenwoordigd (afbeelding 3) maar er staan weinig mensen in de lijst die werken aan innovatie of technologie of die oplossingen zoeken voor verduurzaming van de gehele waardeketen. Verder lijkt er een sterke focus op “groen”, waarom staan er maar 6 mensen in de lijst die een sociale focus hebben (zie afbeelding 1)? De lijst met veel mannen en hoge leeftijd heeft wellicht iets weg van een ‘old boys network’. Het gevolg hiervan is dat we met sub-optimale deeloplossingen komen die alleen werken op de korte termijn.

Fawaka Nederland probeert meer diversiteit in de duurzaamheidswereld te brengen vanuit de gedachte dat als we de transitie naar een duurzaam Nederland willen maken dat niet bij een klein groepje mensen moet liggen maar breed maatschappelijk gedragen moet zijn. Dus interviewen wij Duurzame Doeners; jonge inspirerende mensen van alle culturele achtergronden, alle opleidingsniveaus, door heel Nederland. Zo zit er voor iedereen wel een rolmodel bij waar ze zichzelf in herkennen en aan kunnen spiegelen en om duurzamer en bewuster te leven.