Een duurzaam Nederland met een bewuste samenwerkende jonge generatie.

Anja – Binbang

30 november, 2015 interview

Initiatief

 Over Anja

Papier, plastic, gft, glas en al het andere afval. Kilo’s produceren we, elke week. En wat moet je er dan mee. Dat we het kunnen scheiden dat weten we, maar doen we dat ook echt? Want wees nou eerlijk, het kost een hoop ruimte om alles goed te scheiden. Anja Cheriakova heeft hier de perfecte oplossing voor gevonden. Met haar bedrijf BinBang produceert ze afvalbakken waar het scheiden van je afval een eitje van wordt. En daarnaast zijn deze bakken ook nog eens geproduceerd van gerecyclede materialen.

Bin_Bang_def_logo_kleur“Ik zocht naar een duurzame manier om afval te scheiden. Als je in een winkel een afvalbak koopt, dan is deze bijna altijd slechts gericht op het restafval, terwijl er nog vele andere afvalstromen zijn. Het vernieuwende aan de BinBang is dat ie allerlei gebruiksfuncties heeft. Er zijn verschillende boxen die je op elkaar kunt zetten. Het is een modulair systeem en volledig in te richten naar eigen wensen. Als je bijvoorbeeld plastic, groente en fruit wilt scheiden dan kies je die boxen. Je stapelt ze op elkaar, waardoor de BinBang veel minder ruimte inneemt dan wanneer je je afval naast elkaar sorteert. We integreren ook nog allerlei technologische foefjes waardoor het echt heel makkelijk voor je wordt, zoals bijvoorbeeld een compressiesysteem voor plastic afval waarmee de lucht uit het afval wordt gehaald. Zo past er veel meer in de bak.”

“Veel mensen scheiden hun plastic afval niet omdat ze denken ‘ik wil niet dat er een grote zak in m’n keuken hangt.’ Het is niet praktisch en dan doen ze het niet. Maar 80% van het plastic afval is lucht. Voor het groente-, fruit- en tuinafval (gft) geldt ook weerstand. Dit wordt vaak niet gescheiden omdat mensen vinden dat het stinkt, dus willen ze het niet in huis. Dit is zonde, want het is heel waardevol afval” vindt Anja, “er zitten stoffen in die nog op verschillende manieren gebruikt kunnen worden. We zijn nog bezig met de ontwikkeling om iets aan de stank te doen, zodat mensen het alsnog willen gaan scheiden.”

“Ik hoop dat het recyclen iets van het dagelijks leven wordt.”

BinBang groeit en dankzij een succesvolle crowdfunding campagne wordt duidelijk dat er wel degelijk behoefte is aan deze speciale afvalbakken. Anja runt het bedrijf niet in haar eentje. Met z’n drieën zijn ze gestart. Gijs Langveld is vooral bezig met de afvalwereld bij gemeentes, wat ook een belangrijk doel is van BinBang, en richt zich daarnaast op de financiële kant. Pepijn Duijvestein is bezig met de technische ontwikkelingen. Samen zoeken ze naar een goede balans om BinBang op de markt te zetten maar ook duurzaam en sociaal te houden. “Je bent de hele tijd bezig met allemaal afwegingen, bijvoorbeeld als het gaat om de productie. We laten de bakken in Nederland maken, om de transport kosten laag te houden, maar ook de uitstoot van CO2 hiermee te verminderen, terwijl de productie zelf in China veel goedkoper zou zijn. We laten de bakken in een sociale werkplaats maken en ondersteunen hier de werkgelegenheid.”

bak-2“De Bin is de tool zelf, een mooie prullenbak om het allemaal in kwijt te kunnen. De Bang is veel meer op bewustwording en gedragsverandering gericht”, legt Anja uit. “Dat is ook nodig aangezien 80% van de mensen nog niet zo bewust met afval bezig is. Ik heb een achtergrond in de organisatiepsychologie en ben daardoor veel met gedragsverandering bezig, want hoe krijg je deze groep mee. Door middel van flashmobs, games en recycling challenges sporen we mensen aan om afval te scheiden, maar we zagen dat het niet genoeg is. Concrete tools, die net wat innovatiever zijn, zijn nodig om mensen echt aan te spreken. Zo kwam BinBang als concept naar voren, met als doelgroep de consument. De consument bereiken we onder andere via bedrijven en gemeentes en op hun beurt worden ook de bedrijven gemotiveerd om over hun eigen afvalscheiding na te denken.”

Anja’s droom is om de 50% die nog niet al zijn afval scheidt door middel van BinBang te motiveren dit wél te doen. “Ik wil dat ze denken: ‘het wordt mij nu zo makkelijk gemaakt en dit ziet er zó vet uit, laat ik wat gaan doen.’ En dat deze mensen hun kinderen ook betrekken hierbij”, zegt Anja trots. “We consumeren nou eenmaal en we hebben hierdoor heel veel afval in huis. Ik hoop dat het recyclen iets van het dagelijks leven wordt, dan kunnen we daarna wel weer gaan kijken hoe we kunnen zorgen dat mensen minder afval produceren.” Anja heeft nog een mooi vooruitzicht voor ons in petto: “In de toekomst wordt het zelfs voordelig om afval te scheiden, want ‘afval’ krijgt waarde omdat het de grondstof vormt voor iets anders. Dan kan er dus zelfs geld mee verdiend worden als je het goed scheidt.”

Ben jij al bezig met afval scheiden? Impact heb je zeker, en het kan dus nu ook in stijl met de Binbang!

door: Iris Drenth