Romée en Myrthe – Batik als uiting van identiteit

Mensen in Nederland op straat zien lopen in duurzaam geproduceerde kleding van Indonesische batik stof. Dat was de droom die Romée Mulder (28) en Myrthe Groot (28) samen hadden. Een droom die ontstond vanuit hun gedeelde familiegeschiedenis en passie voor mode. Vier jaar lang woonden ze samen in een antikraakpand in Amsterdam waar ze veel spraken over dit idee. Ongeveer een jaar geleden besloten de twee, die elkaar kennen van de studie modevormgeving, ‘om het gewoon te gaan doen’. Met Guave ontwerpen ze kleding gemaakt van batik stoffen, geproduceerd in Indonesië.

Een gedeelde familiegeschiedenis

Romée en Myrthe ontwierpen altijd al kleding voor zichzelf en kregen steeds meer interesse in Batik, een techniek uit Indonesië om gekleurde patronen op stoffen aan te brengen. Toen ze hier positieve reacties op kregen vanuit hun omgeving groeide het idee om Guave te starten. Hun gedeelde familiegeschiedenis speelt hierin een belangrijke rol. ,,We herkenden bepaalde patronen en herhalingen in generaties in onze beide families”, zegt Myrthe in hun kantoortje in Amsterdam, dat volhangt met gekleurde Batik stoffen en kleding in de maak. ,,Een manier om daarmee om te gaan en om onszelf te identificeren is voor ons het dragen van Batik geweest, ook al hebben wij dat van huis uit niet zo meegekregen.” Ze merkten dat veel derde generatie Indische Nederlanders meer interesse hebben in hun achtergrond en dat ze daar op verschillende manieren uiting aan geven. Voor Romée en Myrthe is dat het werken met Batik geworden.

Maar hoe ga je van een idee naar een concreet plan? Toen Myrthe en Romée begonnen wisten ze nog niet veel over ondernemen. De eerste stap was daarom ook met mensen in hun omgeving praten over ondernemen en het werken met Batik. ,,Op een bepaald moment dachten we ‘nu moeten we het doen’ en toen hebben we ons ingeschreven bij de Kamer van Koophandel”, zegt Romée. ,,Er komt dan wel heel veel bij kijken; een website maken, belastingen, maar dat hebben we eigenlijk gaandeweg allemaal geleerd.” Een grote uitdaging is ook time management, want beiden hebben naast Guave ook nog vier dagen per week ander werk. ,,Als we meer tijd hadden, dan hadden we nu al veel meer kunnen bereiken”, meent Myrthe. Romée denkt er hetzelfde over. ,,Maar we zijn ook realistisch en staan vaak stil bij wat we wél al hebben gedaan”, zegt ze. ,,Dan kijken we wat de volgende stap is en of we die wel kunnen zetten.”

Typische Indonesische Batik prints in Guave’s laatste collectie ‘Identities’

Duurzaamheid

Guave was niet alleen een leerproces over ondernemen, maar ook over duurzaamheid in de kledingindustrie. Romée en Myrthe hebben de ambitie om een duurzaam en transparant productieproces te creëren. Maar dat roept heel veel vragen op. Romée: ,,We hebben het er heel veel over, want het is lastig om helemaal transparant te zijn. We weten niet van alles 100% waar het vandaan komt. We vragen ons vaak af waar bijvoorbeeld ritsen vandaan komen of andere producten zoals knopen en garen. Maar hier willen we dan wel heel eerlijk over zijn. Mensen kunnen dan zelf hun keuzes maken en ook meegroeien met ons.” Myrthe vult aan: ,,Gaandeweg leren we steeds meer. We hebben nu bijvoorbeeld best veel blauwe Batiks gebruikt waarvan we nu weten dat het verfen met de kleur blauw een heel chemisch proces kan zijn. Daarom hebben we besloten om dit in de toekomst niet meer te gebruiken.”

De productie ligt in hun eigen handen, om op die manier de controle te houden over wat er met de batiks gebeurt zodra het in Nederland is. Ook door kleding van goede kwaliteit te maken en ervoor te zorgen dat het op meerdere manieren gedragen kan worden hopen Romée en Myrthe bij te dragen aan duurzaamheid. Romée: ,,We hopen dat we kunnen bijdragen aan het creëren van bewustzijn. Ik denk dat het belangrijk is om een ander stemgeluid te laten horen en te laten zien dat het wel kan en je andere keuzes kunt maken.”

Diversiteit

De kleding van Guave is niet alleen bedoeld voor mensen met een Indische achtergrond. Myrthe en Romée houden er in hun ontwerpen en keuzes voor patronen rekening mee dat het draagbaar is voor iedereen. In hun fotocampagnes laten ze ook duidelijk diversiteit zien in de modellen die ze gebruiken. ,,Het is een algehele geschiedenis die van iedereen is en ik denk dat dat interessant is”, vertelt Myrthe. Romée knikt bevestigend en vult aan: ,,Tijdens het opstarten van Guave werden wij ons ook steeds bewuster van onze eigen identiteit, maar ook dat je meerdere identiteiten kunt hebben en dat ook kunt laten zien. Die mag je omarmen, je hoeft niet te kiezen. Natuurlijk kan je op een bepaald moment meer connectie voelen met je ene culturele achtergrond dan de andere en dat is prima.”

Foto uit de campagne rondom de laatste collectie ‘Identities’ waarbij de modellen hun verhaal over hun identiteit deelden. Foto door: Tomas Mutsaers

Toekomst en dromen

Op dit moment wordt de Batik ingekocht in Indonesië bij iemand in Jakarta die handgemaakte Batiks opkoopt van verschillende werkplaatsen op heel Java. Romée: ,,Tot nu toe hebben we nog niet de kans gehad om zelf naar Indonesië te gaan, maar onze droom is om een duurzame relatie op te bouwen met de mensen die de Batiks maken. Dat we in samenwerking nieuwe patronen kunnen ontwikkelen. Nu hebben we een soort van indirecte samenwerking omdat zij de stoffen maken en wij kijken wat er beschikbaar is. We vinden het leuker en ook belangrijk dat de makers onderdeel zijn van het productieproces. Het zou heel tof zijn als we in de toekomst samen iets heel moois kunnen maken.”

Vind je Guave tof en wil je hen steunen? Guave is nu bezig met een crowdfunding actie voor de nieuwe collectie. Kijk hier voor meer info: https://www.voordekunst.nl/projecten/8061-guave-slowfashion-x-batik-1

Geschreven door Susan van der Veen

Cover foto door Stefan Rustenburg