Jermain – Rebottled

Hef het glas op de groene revolutie!

Van jongs af aan had Jermain van der Graaf (26) al de missie om als ondernemer een positieve indruk achter te laten. Zijn ambitie leidde uiteindelijk tot het oprichten van Rebottled in 2016, een bedrijf dat zich bezighoudt met het upcyclen van wijnflessen naar drinkglazen. Jermain is vastberaden over zijn doel: het aanwakkeren van de circulaire economie. Daar willen we meer van weten, dus kom maar op met dat verhaal!

“Waarom bierflessen wel en wijnflessen niet?”

Zijn drang om te ondernemen werd vooral gestimuleerd door zijn tijd bij studentenorganisatie Enactus, en niet door zijn studie Economie en Bedrijfseconomie aan de universiteit van Utrecht (UU), grinnikt hij. “Al op de basisschool had ik als droom om mijn eigen multiculturele restaurant te hebben. Tuurlijk heb ik wel wat geleerd over ondernemen voor mijn studie, maar echt de vaardigheden om een bedrijf op te richten ontbraken. Vandaar dat ik ging ondernemen bij Enactus in een multicultureel cateringbedrijf, Kookeiland. Maar door de hectiek van het horecaleven en ernaast studeren, moest ik helaas Kookeiland opgeven”. Zijn ervaringen brachten hem echter een nieuw inzicht: wijnflessen. Enthousiast spreekt hij verder: “Tijdens het ondernemen bij Kookeiland had ik veel te maken met flessen, vooral wijnflessen. Ik vroeg me af waarom er geen statiegeld zat op wijnflessen en op bierflesjes wel. Er moest een betere manier komen om met glas om te gaan. Daaruit is Rebottled ontstaan.” Jermain zag de potentie voor een sociaal en duurzaam bedrijf en ging direct aan de slag.

Van wijnfles naar glas

Geen sprint, maar een marathon

Het productieproces is heel simpel; de wijnfles wordt afgesneden, de randen gepolijst en het logo op het glas gedrukt. De grotere gedachte is toegankelijkheid. Als het product overal toegepast kan worden, kan iedereen zich aansluiten bij de missie van Rebottled. En die is glashelder: impact maken door de afvalberg te verkleinen en de samenleving duurzamer te maken. Toch is dat niet het enige dat Jermain drijft. Zo zegt hij: “Impact maken op het duurzame vlak is soms lastig te zien, want het gaat over de hele aarde en je ziet niet direct wat je ermee bespaard. Bij sociale impact zie je duidelijk dat je levens structureel kan veranderen”. Rebottled richt zich daarom ook op het maken van sociale impact door mensen aan te nemen die om wat voor reden dan ook moeite hebben bij het vinden van een baan. Ze worden getraind om door te groeien en zo weer mee te doen in onze arbeidsmarkt. Dit gaat alleen niet zonder slag of stoot, want “De grootste uitdaging bij een sociale start-up is dat dingen langzamer gaan dan we soms willen”, aldus Jermain. Deze uitdagingen houden hem niet tegen, en geven hem juist veerkracht: “We willen vaak heel snel gaan, maar soms kan dat niet en daar moet je vrede mee hebben. Het gaat uiteindelijk niet om een sprint maar om een marathon!” Die marathon houdt in dat hun drinkglazen het begin van de circulaire economie uitstralen. Een glas dat iedereen kan heffen op de groene revolutie!

(voor meer informatie check hier het filmpje NOS)

Jermain van der Graaf, oprichter van Rebottled

“Bevraag het normale”

Aan het einde van ons gesprek bespreekt Jermain het belang van vragen stellen. “We moeten wat meer dingen bevragen. Bijvoorbeeld, waarom doen we wijnflessen in een glasbak? Het bevragen zorgt niet altijd meteen voor de beste oplossing, maar opent wel het gesprek om dingen anders te bekijken”. Deze mentaliteit is essentieel bij het bedenken van duurzame oplossingen, maar is ook goed voor jezelf. Zijn tip aan jongeren luidt dan ook: “Je moet je afvragen wat jij later wilt bereiken. Wat doe ik nu al en wat moet ik doen om daar te komen?” Deze vragen hebben hem geleid naar zijn missie om een positieve impact te maken, en misschien maken deze vragen wel de motivatie bij ons los om onze eigen missie te vinden!

Door Javier Koole