Een duurzaam Nederland met een bewuste samenwerkende jonge generatie.

Yagmur – AGreenStory

15 februari, 2016 interview

Initiatief

Yagmur Masmas (20 jaar) begon tijdens haar middelbare school een handeltje. En niet zo maar een handeltje! Wat begon met een doos schriften van gerecycled papier groeide uit tot AGreenStory, een webwinkel vol eerlijke schrijfwaren, kantoorartikelen en relatiegeschenken met een bijzonder verhaal. “We zouden meer bezig moeten zijn met ons afvragen waar producten vandaan komen en hoe ze zijn geproduceerd.” Waarom? Tijd voor Yagmur’s (groene) verhaal!

AGS Logo
Soms moet ontspanning in het weekend even wijken voor Yagmur. Bijvoorbeeld voor het studeren voor het tentamen Global Environmental Law en een interview met Fawaka Nederland. “Vanochtend was ik offertes aan het maken en daarna meteen gaan studeren. Wel fijn dus, nu even een pauze.”, vertelt Yagmur aan het eind van de middag in een rustig hoekje van de studiezaal over Skype.

Hoe het allemaal begon
“Ik was een paar jaar terug tijdens de zomervakantie op zoek naar een betaalbaar duurzaam alternatief voor mijn schoolspullen. Dit bleek in Nederland lastig te vinden. Na lang zoeken vond ik schriften van gerecycled papier bij een groothandel in België”, blikt Yagmur terug.

Het zit nog te weinig in ons systeem om na te denken over waar dingen vandaan komen en hoe ze gemaakt worden.”“Ik kon alleen maar een hele doos inkopen. Daarom mailde ik mijn vrienden en familie of ze misschien ook geïnteresseerd waren in een verantwoord geproduceerd schrift.” Yagmur ontdekte hierdoor dat maar weinig mensen beseften dat voor veel producten die ze dagelijks gebruikten, zoals pennen en papier, een duurzaam alternatief mogelijk is. “Veel mensen reageerden heel enthousiast en met hulp van vrienden onstond een handeltje op school”, glimlacht ze. De handel groeide verder en met een compagnon richtte ze webwinkel AGreenStory op. “Ik wil met AGreenStory door allerlei mooie duurzame producten te laten zien bewustwording creëren en de nieuwsgierigheid van mensen over duurzaamheid aanwakkeren.”

Yagmur AGreenStory 960640Iedereen kan het
“Van dingen die wij hier gebruiken, ervaart men soms in de landen waar die producten vandaan komen de negatieve kant. Rondom de productie is soms verregaande impact, bijvoorbeeld als giftige afvalstoffen in het water worden gedumpt, waardoor mensen ziek worden. Voor ons in Nederland lijkt men dit zich soms moeilijk te beseffen.”

“De consument, de overheid en bedrijven lijken de verantwoordelijkheid vaak op elkaar af te schuiven. We moeten ergens beginnen, en dat kan het beste bij onze keuzes als consument,” vindt Yagmur. “Iedere keuze maakt een verschil. Het is niet altijd moeilijk of duur om een steentje bij te dragen aan het vergroenen van de wereld. Iedereen kan het.”

Achterdocht
“Natuurlijk zijn veel mensen kritisch. ‘O, dus jij verkoopt van die duurzame producten? Let je dan ook op dat, dat en dat?’ Ik ga hiermee om door mensen te wijzen op dat onze producten al duurzamer zijn dan een regulier product, dus een stap in de goede richting.”


Soms is het moeilijk voor ons in Nederland om de context of impact te zien.”Yagmur constateert dat mensen soms wantrouwig zijn over duurzame producten. “Dit is een natuurlijke respons, want het is allemaal ook heel complex. Maar ik heb mijn research gedaan, dus ik weet waar ik het over heb. Van zakenvrouw tot buurman, ik heb veel mensen kunnen overtuigen tot het overstappen op een duurzaam alternatief. Mijn taak is om het complexe te vertalen naar simpel te begrijpen groene verhalen.”

“Bijvoorbeeld onze etuis en laptophoezen, die worden in Cambodja in elkaar gezet in een atelier voor vrouwen met hele bijzondere werkomstandigheden. De vrouwen mogen betaald op zwangerschapsverlof, ze kunnen vanuit huis werken als ze ziek zijn… Dat mensen centraal staan, zie je daar maar weinig. En dan maakt men de producten van gerecyclede bouwnetten, die zouden anders afval zijn, en zijn bovendien ook nog eens heel stevig”, glimlacht ze.

Stap voor stap dromen realiseren
“Op de AGreenStory website leggen we de duurzaamheidsaspecten uit aan de hand van onze 10 Chapters. Die vertellen het verhaal van de gehele levensloop van het product. Vanaf de grondstof winning tot en met recycling. In één oogopslag.”
Yagmur en AGreenStory streven altijd naar verbetering. “We proberen bijvoorbeeld nu in contact te komen met andere afnemers van verantwoorde producten bij groothandels, zodat we samen kunnen lobbyen en investeren voor meer verantwoorde productie processen, bijvoorbeeld meer gebruik van groene energie. Samen staan we sterk.”

En wat brengt de toekomst voor AGreenStory? “Duurzaam heeft het image dat het er niet goed uit ziet, terwijl veel mensen natuurlijk toch op het oog kopen. Sommige producten ontwerpen we nu zelf, en dan letten we ook op een mooi design.” Met stralende ogen vertelt ze verder: “Momenteel ontwikkelen we een eigen productlijn, en uiteindelijk is het de bedoeling dat AGreenStory een aansprekend lifestyle merk wordt”, besluit ze.

Duurzame kantoorartikelen en easy on the eyes? Dat kan! Check snel AGreenStory

door: Thiëmo Heilbron